Η περίοδος της Black Friday, πέρα από τις μεγάλες εκπτώσεις και ευκαιρίες αγοράς, φέρνει δυστυχώς και μια πρωτοφανή αύξηση των ψηφιακών απειλών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Check Point Research. Η έρευνα κατέγραψε μια εντυπωσιακή άνοδο των ψεύτικων ιστοσελίδων με θέμα τη Black Friday, επιβεβαιώνοντας ότι οι κυβερνοεγκληματίες έχουν περάσει σε ένα επιχειρησιακό μοντέλο που θυμίζει πλέον βιομηχανική παραγωγή κυβερνοαπάτης.
Τα ανησυχητικά ευρήματα της check point research
Τα ευρήματα της Check Point Research αποκαλύπτουν έναν ψηφιακό «πόλεμο», καθώς 1 στα 11 νέα Black Friday domains που καταχωρήθηκαν τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο ήταν κακόβουλο. Αυτοί οι ιστότοποι-παγίδες μιμούνται σε πολλές περιπτώσεις γνωστά και αξιόπιστα brands, όπως η Amazon, η AliExpress ή η HOKA, δημιουργώντας έτσι μια ψευδαίσθηση αξιοπιστίας που μπορεί να εξαπατήσει ακόμα και τους πιο έμπειρους χρήστες. Οι πιο επιτυχημένες απάτες βασίζονται πάντα στην εκμετάλλευση της χρονικής συγκυρίας, της εξοικείωσης με τα brands και της παρόρμησης της στιγμής για μια γρήγορη αγορά.
Η αυτοματοποίηση και ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης
Διαπιστώνεται ότι οι κυβερνοεπιθέσεις έχουν σταματήσει να είναι μεμονωμένες ενέργειες και πλέον παρατηρείται μαζική παραγωγή domains. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση αυτοματοποιημένων προτύπων ονομασίας, όπως το “2025+country+BlackFriday”, τα οποία προσαρμόζουν το περιεχόμενο του ψεύτικου ιστότοπου στην εκάστοτε χώρα και αγορά.
Αυτό το γεγονός υποδηλώνει τη σαφή σύνδεση με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), καθώς η αυτοματοποίηση των διαδικασιών, όπως η παραγωγή domains, η αντιγραφή λογοτύπων και η προσαρμογή της γλώσσας, καθιστά δυνατή τη δημιουργία site-παγίδων ακόμη και για άτομα χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις προγραμματισμού. Ως αποτέλεσμα, η απάτη κλιμακώνεται και εξαπλώνεται ταυτόχρονα σε πολλαπλές αγορές με μεγάλη ταχύτητα και οικονομία.
Στοιχεία που μιλούν
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, μόνο τον Οκτώβριο καταχωρήθηκαν 1.519 νέα domains που σχετίζονταν με κολοσσούς του ηλεκτρονικού εμπορίου όπως η Amazon, η AliExpress ή η Alibaba. Ο αριθμός αυτός σηματοδοτεί αύξηση 24% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο και 12% σε ετήσια βάση. Από αυτά τα νέα domains, 1 στα 25 εντοπίστηκε ως κακόβουλο. Καθώς η καταναλωτική κινητικότητα εντείνεται λόγω της Black Friday, αυξάνεται αντίστοιχα και η «ψηφιακή κυνηγετική ζώνη» για τους κυβερνοεγκληματίες.
Συμβουλές προστασίας για τους καταναλωτές
Στην εποχή που ένα «κλικ» μπορεί να είναι αρκετό για την υποκλοπή των στοιχείων μιας κάρτας, η ευθύνη για την ασφάλεια μετατοπίζεται εν μέρει και στον καταναλωτή.
Η Check Point τονίζει ότι η καλύτερη άμυνα είναι η πρόληψη και καλεί τους χρήστες να μην εμπιστεύονται έναν σύνδεσμο για Black Friday απλώς και μόνο επειδή φαίνεται αληθινός. Συνιστάται στους καταναλωτές να ελέγχουν προσεκτικά τα domain names, να αποφεύγουν ύποπτους συνδέσμους, να χρησιμοποιούν εργαλεία ασφαλείας και να μη διενεργούν αγορές από sites που εμφανίστηκαν «από το πουθενά».
Η Black Friday έχει μετατραπεί σε μια περίοδο υψηλής ψηφιακής ευπάθειας και το κύμα των ψεύτικων sites αποτελεί ένδειξη ότι κάθε μεγάλη καταναλωτική περίοδος θα είναι πλέον και μια περίοδος υψηλού κυβερνο-κινδύνου.

